PTTK "Beskidek" Porąbka

rok założenia 1976

W dniu święta pracy zaproszeni zostaliśmy na imprezę turystyczną –XVI Spotkanie Ludzi Gór - zorganizowaną przez Koło PTTK im Jana Pawła II z Węgierskiej Górki. Celem rajdu było uczczenie pamięci papieża Polaka, beatyfikowanego 1 maja 2011r, połączone z konkursem wiedzy o wielkim rodaku oraz o turystyce górskiej. Wszystkie grupy uczestniczące w rajdzie spotkały się przy „Głazie Pamięci” na skwerze Jana Pawła II w Węgierskiej Górce, przy którym zapalono znicze. Po zrobieniu zbiorowego zdjęcia, autokarami udaliśmy się na trasę rajdu, która zaczynała się na granicy polsko-słowackiej w miejscowości Glinka Przełęcz. Wyruszając granicznym szlakiem przed godz. 9 rano, udaliśmy się w stronę bacówki PTTK Krawców Wierch (1071m). Na trasie mogliśmy wykazać się posiadaną wiedzą w doborze właściwych odpowiedzi do konkursu, przez osoby od nas zgłoszone.

W schronisku był czas na dłuższy odpoczynek i doładowanie zużytej energii niezbyt długim marszem wśród świerkowego lasu. Pomimo to zdążyliśmy się porozrywać na mniejsze grupki. Schronisko nie należy do okazałych, a w środku było bardzo ciasno. Większość wybrała ławki i stoły okalające budynek. Pomimo niezbyt atrakcyjnej pogody, bo trochę wiało i straszyło pojedynczymi kroplami deszczu, każdy starał się wykorzystać wolny czas na posilenie się i wzmocnienie organizmu gorącą herbatą, czy też kawą zakupioną w bufecie. By rozgonić chmury przewalające się nisko po niebie i dać piechurowi energię na kolejne czekające nas kilometry marszu, oraz dla rozgrzania zmarzniętych, w ruch poszedł wędrowny „dorosły bufet”. Przed budynkiem bacówki był też czas na zrobienie pamiątkowych zdjęć w tak szerokiej masie piechurów. Tak pokrzepieni i wzmocnieni nową energią ruszyliśmy dalej w stronę najwyższego wzniesienia w okolicy Gruba Buczyna (1132m). Idąc cały czas grzbietem polsko-słowackiej granicy, leśna ścieżynka wiodąca wśród świerkowego gaju w zacienionych miejscach pokryta była jeszcze resztkami topniejącego śniegu, przez co chwilami szlak był mokry i błotnisty. Następnie przez Wilczy Groń i przełęcz Bory Orawskie dotarliśmy na parking Złatna Huta Ujsoły. Czekające na nas autokary przewiozły uczestników do bazy rajdu w Rajczy Nickulinie. Tutaj odbyło się podsumowanie imprezy połączone z wręczeniem odznaczeń zasłużonym działaczom turystyki górskiej oraz wręczenie nagród zwycięzcom dzisiejszego konkursu. Należy tu wspomnieć osobę pani poseł RP Małgorzatę Pępek, która czynnie uczestniczyła na trasie, jak i na mecie rajdu w Ośrodku Edukacji Ekologicznej Nickulina. Posileni gorącą strawą oraz herbatą i kawą mogliśmy odpocząć po całodniowych trudach dzisiejszej wędrówki, przy nie najlepszej pogodzie. Myślę jednak, że wszyscy wróciliśmy zadowoleni do domów z planami na kolejne, wspólne wyjazdy na górskie trasy.